Jurorzy najważniejszej nagrody, którą może zostać uhonorowany architekt, nagrodzili Japończyków za architekturę, która – jak powiedział przewodniczący tego gremium lord Palumbo – jest jednocześnie "subtelna i mocna, precyzyjna i płynna, pomysłowa, a zarazem nieprzesadnie wymyślna; za kreowanie budynków, które pomyślnie współgrają z kontekstem oraz spełniają funkcje, dla jakich zostały stworzone".

Reklama

Do sztandarowych realizacji SANAA należy gigantyczny kaskadowiec z kwadratowych brył mieszczący nową siedzibę nowojorskiego muzeum sztuk pięknych oraz przypominający wielki plaster żółtego sera z otworami biurowiec Roleksa w Lozannie. Japoński tandem wyspecjalizował się w obiektach kulturalnych.

Sejima i Nishizawa mają na koncie także m.in. O-Museum w Nagano, The 21st Century Museum of Contemporary Art w Kanazawa i De Kunstline Theater and Cultural Center w Holandii. Zaprojektowane przez nich budynki są świetnie wkomponowane w okolicę, łączą najnowsze technologie i materiały z tradycyjnym budulcem, funkcjonalizm z walorami artystycznymi. Swoje budynki publiczne nazywają "górami w krajobrazie", które nigdy nie powinny stracić naturalnego powiązania z otoczeniem.

SANAA otrzyma medal z brązu oraz czek na 100 tysięcy dolarów. Ceremonia wręczenia nagrody odbędzie 17 maja na nowojorskiej Ellis Island. Tegoroczny werdykt jury jest wyjątkowy – to dopiero trzeci przypadek w historii, kiedy uhonorowano jednocześnie dwóch architektów. Wcześniej splendorem Pritzkera dzielili się Oscar Niemeyer oraz Gordon Bunshaft (1988) duet Jacques Herzog oraz Pierre de Meuron (2001). Ponadto Kazuyo Sejima jest dopiero drugą kobietą, której przypadła nagroda – pierwszą była Iranka Zaha Hadid (2004).

Reklama

Nagroda Pritzkera przyznawana jest corocznie jednemu architektowi za całokształt twórczości. Jury nagradza twórców, którzy najpełniej łączą idee technologiczne i humanistyczne. Ustanowił ją w 1979 roku chicagowski przedsiębiorca Jay A. Pritzker, a przyznaje ją należąca do jego rodziny fundacja Hyatt.