Kusama, której prace mogliśmy oglądać dwa lata temu w Zachęcie, uznanie i sławę zdobywała dwukrotnie. Pierwszy raz w Nowym Jorku oraz w Europie w latach 60. XX wieku, drugi - w latach 90., jako kobieta w podeszłym wieku święciła triumfalny powrót na japońską i światową scenę artystyczną, potwierdzony wystawą w nowojorskim Museum of Modern Art (1998).

Sztuka Yayoi Kusamy ma zawsze charakter autobiograficzny o głębokim psychologicznym i seksualnym kontekście. Jednym z najważniejszych motywów w jej twórczości są kropki i ich odwrotność - malowana sieć, która odnosi się do negatywnej przestrzeni i doświadczeń. Motyw kropek aplikowany jest przez artystkę zarówno do płaskiej przestrzeni obrazów, jak i do trójwymiarowej przestrzeni. Innym powracającym motywem są fallusy, reprezentujące obsesje i kontekst seksualny. Inspiracje kropkami sięgają marzeń snutych przez Kusamę na jawie w wieku 10 lat - percepcji wzorów z jakiegoś realnego obiektu projektowanych potem na całe otoczenie, a nawet własne ciało.

Wystawa w Monachium "Dots Obsession" (Obsesja kropek) jest próbą ukazania zaledwie fragmentu bogatej twórczości Kusamy i różnych jej motywów. Jest wyborem obrazów, rysunków, kolaży i prac ze wszystkich okresów twórczości artystki. Obejmuje prace na papierze, od wczesnych surrealistycznych po późniejsze kolaże i najnowsze obrazy, tworzone zawsze z tych samych powtarzających się motywów kropek. Szczególną instalacją jest seria czerwonych balonów w czarne kropki zlewających się z pomalowanymi w ten sam wzór ścianami i sufitem sali wystawienniczej. Motyw sieci zawiera ponadto "Red Horizon" (1980), praca uformowana z połączonych ze sobą rękawic pomalowanych na czerwono. Powraca na nich motyw trzech wielkości kropek, którymi artystka obsesyjnie wykleja zastane przestrzenie, a także łączy je z balonami.





Reklama