Oferowana cena namalowanego w 1894 roku obrazu jest niższa od wywoławczej, które wynosiła 1,5 mln zł. Nie było jednak chętnych do nabycia obrazu za tę sumę. Dom aukcyjny obniżał więc licytowaną sumę aż do 1 mln zł - zaakceptował ją anonimowy kupujący.

Piotr Langiewicz z Rempeksu uważa jednak, że "cena może nie satysfakcjonować potencjalnego właściciela". Ostateczna decyzja o sprzedaży obrazu zapadnie w poniedziałek.

Dzieło Podkowińskiego, przedstawiające ogrodnika z taczką na tle wiejskiej zabudowy, powróciło do Polski we wrześniu tego roku. "Obraz został odkryty w jednej z zagranicznych kolekcji - mówił Langiewicz. - Do niedawna nie było wiadomo, gdzie dzieło się znajduje".

"Podkowiński pozostawił po sobie niewiele dzieł, ponieważ umarł bardzo młodo, w wieku niespełna trzydziestu lat. Dlatego pojawienie się jego prac na aukcjach budzi zawsze zainteresowanie" - powiedział analityk rynku sztuki i pracownik Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Sławomir Bołdok.


Analityk przypomniał, że Podkowiński był wraz z Janem Pankiewiczem inicjatorem polskiego impresjonizmu, a namalowane przez niego w ostatniej dekadzie XIX wieku obrazy powstawały pod silnym wpływem impresjonizmu paryskiego. "Dzieł, których autorzy stosowali się tak wiernie do zasad impresjonizmu, jest niewiele w polskim malarstwie, dlatego są one bardzo cenne" - wyjaśnił Bołdok.

"Ogrodnika" Podkowiński namalował w czasie swoich ostatnich wakacji, które spędził w podwarszawskich wsiach Sobótce i Radachówce. Obok tego obrazu powstał wówczas szereg innych, m.in. "Zakątek", "Pejzaż. W ogrodzie", "Krajobraz ze stogiem", których tematem przewodnim był sielankowy krajobraz. Prace te łączy również technika wykonania i kolorystyka. Malarz zestawił eksponowane na pierwszym planie chłodne kolory - fiolet, turkus czy szmaragd - z natężeniem ciepłych barw w głębi obrazu.

Powstałe tamtego lata dzieła zaprezentowano niebawem na wystawie w warszawskiej Zachęcie. Wtedy "Ogrodnika" kupił Adam hr. Krasiński, pierwszy właściciel obrazu.

Choć najbardziej znanym obrazem Władysława Podkowińskiego jest ekspresyjny, przemawiający symboliczną formą "Szał uniesień", artysta jest niewątpliwym prekursorem i jednym z najwybitniejszych przedstawicieli impresjonizmu w Polsce. Do zainteresowania się tym kierunkiem skłoniła go niewątpliwie podróż do Paryża, którą odbył wraz z przyjacielem i plastykiem Janem Pankiewiczem. Po powrocie do Polski w 1890 roku, będąc pod wielkim wpływem francuskiego impresjonizmu i symbolizmu, obaj zaczęli tworzyć prekursorskie, bardzo wówczas kontrowersyjne prace.

Podkowiński przed wyjazdem do Paryża był znany w Warszawie głównie jako rysownik ilustrowanego tygodnika podróżniczego "Wędrowiec". Owocem współpracy z czasopismem jest zbiór realistycznych scenek obrazujących życie codzienne w Warszawie końca XIX wieku, np. obraz "Nowy Świat w Warszawie w letni dzień".

Władysław Podkowiński (ur. 1866 r.) tworzył zaledwie dekadę, kres jego twórczości położyła przedwczesna śmierć w 1895 roku.