Na wystawę pt. "...najmilszym prezentem gwiazdkowym jest..." składa się ponad 120 reklam zaczerpniętych z przedwojennych dzienników i czasopism pochodzących z zasobu Archiwum Państwowego m.st. Warszawy: "Tygodnika Ilustrowanego", "Kuriera Warszawskiego", "Światowida" i pisma dla kobiet pt. "Bluszcz". Ekspozycję można oglądać na stronie: www.warszawa.ap.gov.pl/swiatecznereklamy.html.

"Wśród szerokiej gamy reklamowanych produktów znalazły się również książki, aparaty fotograficzne, woda kolońska, aparat do masażu, maszynka spirytusowa, radioodbiornik czy chłodnia elektryczna. To ciekawe przykłady reklamy prasowej, z okresu jeszcze przed powstaniem telewizji, kiedy to właśnie prasa uważana była za najskuteczniejszy nośnik promocji" - mówi współtwórczyni wystawy Anna Belka z Archiwum Państwowego m.st. Warszawy.


Ekspozycję można także oglądać na ścianie siedziby Archiwum na warszawskim Starym Mieście, na ekranie umieszczonym w witrynie kamienicy u zbiegu ulic Krzywe Koło i Nowomiejskiej, prowadzącej od Starego Rynku do Barbakanu.

Reklamy zostały opatrzone komentarzami pochodzącymi z przedwojennych podręczników reklamy. "Porady w nich zawarte odsłaniają warsztat pracy ówczesnych twórców reklam - warsztat bogaty i różnorodny, korzystający ze wzorców zachodnich i najnowszych odkryć psychologii, na pierwszy rzut oka archaiczny, w dużej mierze aktualny także dziś" - dodaje Belka.