Warsztaty choreograficzne "Kreacje" dają młodym tancerzom możliwość zrealizowania i pokazania własnych choreografii. Choć wobec uczestników biorących udział w warsztatach nie są stawiane żadne wymagania, artyści sami tworzą koncepcje i je realizują, a teatr zapewnia jedynie niezbędną pomoc techniczną - w tym roku dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor zasugerował uczestnikom jako temat sylwetkę Wacława Niżyńskiego.

"Zaproponowałem naszym tancerzom, aby zainteresowali się (...) niekoniecznie tylko życiem Niżyńskiego, ale także jego baletem czy muzyką, którą sam tworzył" - mówił dyrektor baletu podczas środowej konferencji prasowej w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Pastor ma nadzieję, że wokół prac młodych artystów biorących udział w "Kreacjach" będzie wrzało, podobnie jak wokół choreografii Niżyńskiego, jednego z najwybitniejszych tancerzy baletu XX wieku, którego taniec zrewolucjonizował sztukę baletową. Pastor przypomniał, że "premiery baletu Niżyńskiego budziły w jego czasach kontrowersje, wokół nich iskrzyło".

Spośród siedmiorga artystów, których prace zostaną zaprezentowane podczas wieczorów baletowych, w roli choreografów zadebiutują: Zbigniew Czapski-Kłoda, Anna Lorenc, George Williamson. Jacek Tyski, Eduard Bablidze i Natalia Maria Wojciechowska i Anna Hop w dziedzinie kompozycji tańca zdobyli doświadczenie, biorąc udział m.in. w dwóch poprzednich edycjach "Kreacji".

Życiem i twórczością Niżyńskiego zainspirowali się autorzy czterech choreografii. W pracach Bablidze, Tyskiego, Czapskiego-Kłody i Williamsona wybitny artysta pojawi się zarówno jako tancerz, muzyk, autor układów choreograficznych do baletu "Święto wiosny" Igora Strawińskiego i "Popołudnia fauna" Claude'a Debussy'ego, jak i samotny, cierpiący człowiek. Przez prawie czterdzieści lat Niżyński chorował na schizofrenię.

Spektakle Hop, Lorenc i Wojciechowskiej zostały zrealizowane według własnych pomysłów autorek.


Wacław Niżyński (1889-1950) zadebiutował na scenie Teatru Maryjskiego w Petersburgu w "Don Giovannim" Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tańczyć zaczął jako członek wędrownej trupy tanecznej, której członkami byli jego rodzice. Był tancerzem Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa. W 1912 roku stworzył swój pierwszy układ choreograficzny do "Popołudnia fauna" Debussy'ego. Układ choreograficzny, stworzony przez artystę do "Święta wiosny" Strawińskiego i nazwany "tańcem przyszłości", oburzył paryską publiczność, która w 1913 roku obejrzała premierę baletu. Dla krytyków Niżyńskiego jego balet był zbyt żywiołowy i brutalny.

"Kreacje 3" będzie można zobaczyć 21, 23 i 25 stycznia w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

"Kreacje" są organizowane od dwóch lat. Projekt workshopów, czyli corocznych warsztatów choreograficznych, zainicjował w 2009 roku Pastor.

Spośród prac tancerzy biorących udział w warsztatach w dwóch poprzednich edycjach jednymi z ciekawszych okazały się m.in. propozycje Roberta Bondary i Jacka Tyskiego. Balet do muzyki Pawła Szymańskiego "When You End and I Begin..." został zaprezentowany przez Bondarę podczas pierwszej edycji warsztatów. Tyski w ubiegłym roku przygotował choreografię "W poszukiwaniu kolorów" do muzyki Grażyny Bacewicz. Oba spektakle zostały włączone do programu Polskiego Baletu Narodowego.