Operowa odsłona utworu pisanego przez Gombrowicza przez 15 lat pozwoli twórcom ukazać prawdziwy dramat zniewolenia współczesnego człowieka. Połączenie groteski i absurdu sprawia, że początkowo lekkomyślny śmiech zmienia się niepostrzeżenie w śmiech z bólu. Spektakl operowy, wykorzystując operetkowy język, wyraża destrukcyjny charakter współczesności. Zgodnie z zamysłem twórców jest to parodia z parodii, zza której wyłania się wykrzywiony obraz teraźniejszości. Zestawienie stonowanej minimalistycznej scenografii z pełnymi przepychu kostiumami kieruje uwagę widzów na bohaterów tkwiących w ograniczeniach i próbujących się z nich wyrwać. „Świat dramatu organizowany jest poprzez opozycję operetki, rozumianej jako błahość, pretensjonalność, myślowa pustka i historii pełnej patosu, grozy i bólu, odsyłającego do nagości jako wątłej nadziei człowieka” – mówi Jerzy Lach, reżyser spektaklu.

Reklama

Autorem opery na podstawie dramatu Gombrowicza jest Michał Dobrzyński – kompozytor młodego pokolenia, jeden z wyłonionych przez Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego do prestiżowego programu „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”. Jego utwory wykonywane były na wielu krajowych
i międzynarodowych festiwalach, m.in. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowym Festiwalu „Sacrum non Profanum” czy „Compositori a confronto” we Włoszech. Za scenografię odpowiedzialny jest Jerzy Rudzki – scenograf i kostiumolog teatralny, autor scenografii i kostiumów do ponad siedemdziesięciu przedstawień Teatru Telewizji oraz około dwustu spektakli, musicali, baletów, bajek dla dzieci w teatrach dramatycznych i muzycznych. Choreografię przygotował Jarosław Staniek – autor blisko dwustu choreografii do spektakli teatralnych i operowych. Zrealizował jako choreograf lub reżyser największe klasyczne tytuły musicalowe w Polsce i Europie, m.in. „West Side Story”, „Jesus Christ Superstar”, „Hair”, „Grease” czy „Chicago”.

W spektaklu wystąpią artyści o znaczącym dorobku, którzy gościli na operowych scenach w kraju i zagranicą – Karol Bartosiński (kontratenor), Artur Janda (bas-baryton), Jan Jakub Monowid (kontratenor), Piotr Pieron (bas), Anna Radziejewska (mezzosopran), Tomasz Rak (baryton) i Barbara Zamek (sopran).