Kobiety w sztuce przez wieki traktowane były bardziej jako jej przedmiot, a nie aktywny podmiot. Lekceważący stosunek historyków, teoretyków i krytyków sztuki spychał ich dokonania w niebyt, bądź sprowadzał na margines. Nie godząc się na niewidzialność, tworzyły wspólny front w walce o zasłużone miejsce w społeczeństwie i historii sztuki. Choć kobiety odzyskują należną im pozycję, doświadczenie bycia artystką nadal nosi wiele znamion trudnej przeszłości.

Reklama

Udowodniły to badania Fundacji Katarzyny Kozyry – wykazały, że w dalszym ciągu większość studiujących kobiet nie posiada wiary we własne umiejętności, możliwości oraz powodzenie w zawodowej karierze. Naczelną ideą wystawy i aukcji „Siostrzeństwo. Feminizm i sztuka kobiet” jest podkreślenie kluczowego wkładu kobiet w pisanie historii sztuki z nowej perspektywy.

Wystawa obejmie prace najwybitniejszych polskich artystek. Wśród nich pojawi się „Brzuch” Aliny Szapocznikow, uważanej za pionierkę kobiecej sztuki XX wieku. To dzieło autobiograficzne o niezwykle intymnym wyrazie, pochodzące z okresu, w którym Szapocznikow zmagała się z chorobą nowotworową. W tym czasie posługiwała się gipsowymi odlewami własnego ciała, które ukazywała w sposób fragmentaryczny. Zabieg ten miał sprowadzić je do roli obiektu artystycznego. Jednocześnie uwolniony od obowiązującej estetyzacji brzuch stanowi apoteozę kobiecości.

Media

Zaprezentowane zostaną również trzy wybitne dzieła Magdaleny Abakanowicz, jednej z najbardziej znanych na świecie polskich artystek. Jedna z nich, „Pregnant”, to praca niezwykle intymna, łącząca doświadczenia z dzieciństwa i dorosłego życia. W subtelny sposób mówi o macierzyństwie, seksualności i fizyczności. Abakanowicz w swojej wielowymiarowej twórczości wykorzystywała naturalne materiały podkreślające archetypiczny związek kobiety, natury i pierwotnych instynktów. Jej dzieła nawiązujące do ręcznych „robótek” – typowo kobiecych zajęć wykonywanych w domowym zaciszu – zrewolucjonizowały stosunek wobec medium, jakim jest tkanina artystyczna.

Reklama
Media

Na wystawie pojawi się także „Sztuka Postkonsumpcyjna” Natalii LL. Artystka mająca na swoim koncie liczne krajowe i zagraniczne wystawy uznawana jest obecnie za klasyczną postać polskiej neoawangardy. W swojej twórczości sięga po motywy z obszaru popkultury, mass mediów, a także pornografii. Prezentowana praca stanowi kontynuację jej najbardziej rozpoznawalnej „Sztuki konsumpcyjnej”, dzięki której Natalia LL wpisała się w historię sztuki światowej. To dzieło ikoniczne dla polskiej sztuki krytycznej obnażające paradoksy epoki PRL-u.

Media

Uwadze nie powinna umknąć „Złota Królowa” Doroty Nieznalskiej. Wykonana z brązu i bursztynów korona cierniowa to niezwykle kontrowersyjne dzieło. Artystka nawiązuje w nim do ikonografii chrześcijańskiej i historii Polski. Poddaje estetyzacji symbol Męki Pańskiej, który zaprezentowany niczym królewskie regalia, zestawia ze sobą kwestię religii i władzy. Zarówno jedno, jak i drugie stanowiło fundament wielowiekowego patriarchatu.

Ponadto na wystawie oraz aukcji „Siostrzeństwo. Feminizm i sztuka kobiet” pojawią się również prace Ewy Kuryluk, Teresy Murak, Barbary Falender, Teresy Tyszkiewicz, Ewy Świdzińskiej i członkiń Grupy HueckelSerafin. 13 września w DESA Unicum wszystkie dzieła pójdą pod młotek.

Media
Media

Aukcja Siostrzeństwo. Feminizm i sztuka kobiet: 13 września 2018, godz.19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa