Historie klasyczne

Teatr Narodowy zaczyna klasycznie – najpierw „Kreacja” Ireneusza Iredyńskiego w interpretacji Bożeny Suchockiej (premiera 10 września) z Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem i Anną Gryszkówną. Rzecz o artyście, który pewnego dnia spotyka kuratora. Ten chce pokierować jego karierą. Czy mu się uda? 18 listopada na narodowej scenie Czechowowska „Mewa” Agnieszki Glińskiej m.in. z Dominiką Kuźniak i Arturem Żmijewskim, a 9 października węgierski reżyser Gábor Zsámbéki wyreżyseruje „Kazimierza i Karolinę” Horvatha z Wiktorią Gorodeckają i Pawłem Paprockim w głównych rolach. W TR również klasyka – pierwszym premierowym spektaklem będzie tu „Metafizyka dwugłowego cielęcia” wg Witkiewicza w interpretacji Michała Borczucha (17 września). A w Studio pierwszą premierą 4 września będzie „Komedia o duszy niemieckiej” – takim podtytułem opatrzył swoją sztukę „Przed odejściem w stan spoczynku” Thomas Bernhard – w interpretacji Michała Kotańskiego. Szef legnickiego Teatru Modrzejewskiej Jacek Głomb przygotuje tu „Księżną d’Amalfi” Johna Webstera – mroczną historię wdowy, która wbrew zakazom braci poślubia wybranego przez siebie mężczyznę, za co zostaje ukarana śmiercią. W głównej roli Lena Frankiewicz (premiera 25 września). 

Morderstwa, dramaty, komedie

Ze współczesnej ofensywy nie rezygnuje odnowiony Powszechny. Tu najpierw Artur Urbański zmierzy się ze współczesnym moralitetem o samotności „Kamień i popioły” kanadyjskiego dramatopisarza Daniela Danisa (24 września), potem Adam Guziński zrealizuje dramat psychologiczny szwedzkiego autora Niklasa Rådströma „Salamandra” (prapremiera 15 października) z Elżbietą Kępińską i Joanną Żółkowską, wreszcie Jan Buchwald 22 października przygotuje premierę powieści Leopolda Tyrmanda „Zły” m.in. z Agnieszką Krukówką, Pauliną Chruściel i Piotrem Ligienzą. Mocnym, współczesnym akcentem zaczyna też Teatr Współczesny, tu już 11 września „Skarpetki. Opus 124” o dwóch aktorach, którzy mają już za sobą chwile sławy. Teraz chcą podjąć próbę powrotu na scenę. W rolach głównych Piotr Fronczewski i Wojciech Pszoniak. W Ateneum zaczną spektaklem „Bóg mordu” – głośną, wielokrotnie nagradzaną sztuką Yasminy Rezy w reżyserii Izabelli Cywińskiej m.in. z Izabelą Kuną i Arturem Barcisiem. Sztuka, okrzyknięta przez krytyków najlepszym tekstem Rezy, opowiada o spotkaniu dwóch małżeństw. Pozornie niewinna rozmowa o bójce synów obu par zamienia się w ostrą konfrontację światopoglądów i prowadzi do nieoczekiwanego finału. A w Komedii czekają na nas 9 października „Dziewczyny z kalendarza” m.in. z Bożeną Dykiel i Grażyną Wolszczak.

Zaskakujące adaptacje

Niewątpliwie jednym z najgłośniejszych wydarzeń sezonu będzie broadwayowski hit – musical według powieści Wiktora Hugo „Les Miserables” z muzyką Claude’a-Michela Schönberga (twórcy m.in. „Miss Saigon”) w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego, premiera 25 września. W Syrenie Joanna Szczepkowska wraz z grupą 12 młodych aktorów wystawi „Pana Tadeusza i inne obce języki” (18 września), w Nowym Teatrze Krzysztof Warlikowski wystawi 30 września „Koniec” na podstawie niezrealizowanego scenariusza filmowego Bernarda Marii Koltesa „Nickel Stuff“, „Procesu” Franza Kafki oraz fragmentów powieści J.M. Coetzeego „Elizabeth Costello”, zobaczymy w nim m.in. Stanisławę Celińską, Magdalenę Cielecką i Jacka Poniedziałka. W Dramatycznym zaś w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Warszawa Centralna zobaczymy „Turistę” wg Mariusa von Mayenburga, którego zrealizuje niemiecki reżyser i scenograf od kilku lat pracujący w Polsce Thomas Harzem (prapremiera 10 września); eksperyment teatralny, którego inspiracją była „Mała apokalipsa” Konwickiego, „Plac: Apokalipsa” pokaże grecki reżyser Michael Marmarinos (15 października); autorski spektakl (scenariusz i reżyseria) zaprezentuje Christian Garcia – w „Glissando” muzycy z Lozanny, performerzy z Berlina i Paryża oraz młodzi aktorzy z Warszawy współcześnie przekształcają utwory Fryderyka Chopina (22 października), a Paweł Miśkiewicz zrealizuje 10 listopada „Klub polski” o… „kulturze samotnych mężczyzn” (m.in. Chopina, Norwida, Mickiewicza) przebywających na Wielkiej Emigracji. 

W prywatnych teatrach miłość

Będzie się działo i na prywatnych scenach. U Tomasza Karolaka w IM-ce 16 września „Ja” Michała Siegoczyńskiego z Arkadiuszem Jakubikiem, a 10 listopada Mikołaj Grabowski zmierzy się z Gombrowiczowskimi „Dziennikami” z m.in. Magdaleną Cielecką, Piotrem Adamczykiem i Janem Peszkiem. W Kamienicy 18 września premiera „I tak cię kocham” Emiliana Kamińskiego z Krzysztofem Ibiszem, na 6. Piętrze 1 października Eugeniusz Korin wystawi „Maszynę… do liczenia” z  piosenkami Roberta Jansona i Jacka Cygana, w Capitolu zaś 6 września, „Wszystko o kobietach” Tomasza Obary i 4 października „Antoine’a” zrealizuje Jakub Przebindowski m.in. z Anną Guzik i Bartoszem Opanią. W Och-Teatrze 19 września „Kim jest Sylwia?” Kasi Adamik i Olgi Chajdas z Piotrem Machalicą i Marią Seweryn, a 27 listopada, „Z soboty na niedzielę” Krystyny Jandy. Polonia zaś otworzy sezon 9 września „Kantatą na cztery skrzydła” m.in. z Agatą Kulszą, a pod koniec października Przemysław Wojcieszek zrealizuje tu „Jeszcze będzie przepięknie” m.in. z Ewą Kasprzyk. Słowem, w stołecznych teatrach będzie w czym wybierać.

Agnieszka Michalak