Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt

Toruń, 23 – 29 maja

p

Teatr Kameralny, Praga/Czechy


Franz Kafka „Proces”, Reżyseria: Dušan David Pařízek

Reżyser umieszcza akcję „Procesu” w abstrakcyjnej przestrzeni, całkowicie rezygnując z rekwizytów, każe widzom skupić się na aktorach. „Ten „Proces” nie jest alegorią wyalienowanego mechanizmu biurokratycznego, który może wznosić swe macki ponad jednostkę; jest on odmienny od maszynerii z wizji Kafki. Pařizka interesuje to, co jest w samym jądrze ludzkiej świadomości, i to, co w różnych interpretacjach tego dzieła nazywano „głodem metafizycznym” – recenzował po premierze Jiri Penas w tygodniku czeskim „Tyden”.

23 maja, godz. 17.00


Teatr im. Wilama Horzycy, (duża scena)




Toneelgroep Amsterdam, Amsterdam/Holandia

Jeana Cocteau „Głos człowieczy”, Reżyseria: Ivo van Hove

Toneelgroep kojarzy się przede wszystkim z nazwiskami Christopha Marthalera, Emio Greco czy Krzysztofa Warlikowskiego. Największa holenderska scena repertuarowa od lat otwarta jest na zagranicznych artystów. Do Torunia przyjedzie szef Toneelgroep Ivo von Hove. „Głos człowieczy” to teatr tekstu, który rozgrywa się na płaszczyźnie psychologii jednostki i nie jest uzależniony od niespodziewanych zwrotów akcji. Reżyser podjął słuszną decyzję, angażując Halinę Reijn do głównej roli, gdyż jej aktorstwo skutecznie przykuwa naszą uwagę. Czasami zaciera się granica między rozmową, fikcyjnym dialogiem i monologiem wewnętrznym – pisano w holenderskiej prasie.

23 maja, godz. 20.00


Teatr Baj Pomorski



Teatr Praktyka, Moskwa/Rosja


Władimir Sorokin „Kapitał”, Reżyseria: Edward Bojakow

Sztuka Władimira Sorokina napisana specjalnie dla Teatru Praktyka. Dramatopisarz przygląda się pracownikom potężnego holdingu. Oto rada dyrektorów ma podjąć decyzję, w jakim kierunku ma pójść przedsiębiorstwo. Wszystko zależy od... blizn na twarzy prezesa – oligarchy. „Obrazy tworzone na scenie są jakby żywcem wzięte z teatru absurdu mielącego słowa na papkę, z której wyłaniają się nowe znaczenia” – notowała Vera Pavlova w „Time Out”. Sztukę wyreżyserował Edwad Bojakow, który w 2005 powołał do życia moskiewską Praktykę, Z teatrem współpracują m.in. Iwan Wyrypajew, Wiktor Ryżakow, Jurij Kławdiew czy Michaił Ugarow.

24 maja 16.00

Klub Od Nowa





Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, Berlin/Niemcy

Christoph Marthaler „Muszka owocówka”, Reżyseria: Christoph Marthaler

Volksbühne to teatralna wizytówka Berlina. Scena słynie przede wszystkim z multimedialnych adaptacji współczesnych powieści. Reżyserują tu m.in. Rene Pollesch, Frank Castrof (szef teatru) oraz Christoph Marthaler. W Toruniu zobaczymy głośny muzyczny spektakl Marthalera. W 1996 roku za spektakl „Załatw Europejczyka!” zdobył I nagrodę na Kontakcie. W „Muszce…” Marthaler prosi grupę naukowców, by zbadała… fenomen miłości, która zniknęła z naszego życia codziennego. Reżyser pyta: gdzie podziały się podstawowe ludzkie uczucia?

24 maja, godz. 20.00

Opera Nova – Bydgoszcz 



Schauspielhaus Erich, Zurych/Szwajcaria

Peter Brook, Marie-Hélène Estienne „Warum Warum”, Reżyseria: Peter Brook

Peter Brook realizował swoje spektakle w największych teatrach m.in. w Paryżu, Londynie, Nowym Jorku. Reżyser w 1971 roku utworzył Międzynarodowy Ośrodek Badawczy w Paryżu, który w 1974 roku znalazł swą stałą siedzibę przy Bouffes du Nord Théâtre. Do dziś to jedna z najbardziej liczących się światowych scen. Do Polski Brook przywiezie autorski monodram, który przygotował w szwajcarskim Schauspielhaus Zürich. Wraz z wielką aktorką Miriam Goldschmidt odpowiada na pytania, które każdy chciałby zadać, np. „Jak można umieścić duchy na scenie?”, „Czy powinniśmy spalić dzieła Szekspira?”. Jak podkreślają krytycy, monodram Brooka to raczej praca badawcza niż przedstawienie ostatecznych wniosków.

24 maja, godz. 19.00; 25 maja, godz. 21.15


Teatr im. Wilama Horzycy, (Scena na Zapleczu)



Teatr Narodowy, Budapeszt/Węgry


Władimir Sorokin „Lód”, Reżyseria: Kornél Mundruczó

Kolejna sztuka Władimira Sorokina na Kontakcie, tym razem w interpretacji młodego węgierskiego reżysera Kornéla Mundruczó. Rzecz o tajemniczej sekcie, która poluje w Moskwie na ludzi o jasnych włosach i niebieskich oczach. Potem poddaje ich okrutnemu rytuałowi. Nieliczni z nich, którym udało się przeżyć, dowiadują się, że należą do grona wybrańców, którzy niegdyś... stworzyli Ziemię. „Ideologia sekty” to mieszanka faszyzmu i retoryki naukowej. Świat widziany jej oczyma bardzo przypomina ten, w którym żyjemy, chociaż ludzie przedstawieni to nie my. Jest to jakby równoległa rzeczywistość, inna, choć podobna planeta, z której możemy siebie obserwować. Auschwitz, gułagi, agresywne zachowanie pijanego ojca, dziecko niepotrafiące porozumieć się z matką, przyjaciel antysemita, który ma ogromną wiedzę zaczerpniętą z internetu o masonerii… ” – zauważała węgierska dziennikarka Borbála Sebők.

25 maja, godz. 17.00 
Sala Olimpijczyk




Teatr East West, Sarajewo/Bośnia i Hercegowina

Nigel Williams „Wróg klasowy”, Reżyseria: Haris Pašović

Młody, bo założony w 2005 roku sarajewski Teatr Wschód Zachód to jedna z najciekawszych scen w tym rejonie Europy. Pierwsza premiera – „Hamleta” – w reżyserii założyciela i dyrektora teatru Harisa Pašovicia została okrzyknięta w Bośni „wydarzeniem teatralnym roku 2005”. Pasović przeniósł akcję Szekspirowskiego dramatu do czasów Imperium Otomańskiego. W Toruniu reżyser pokaże zrealizowaną w 2007 roku sztukę Nigela Williama. Przenosi akcję z Londynu do Sarajewa. Oto w jednej z sal grupa uczniów szkoły średniej w oczekiwaniu na nauczyciela samodzielnie prowadzi lekcję. Licealiści stają się coraz bardziej agresywni, wreszcie demolują salę. Dochodzi do tragedii.

26 maja, godz. 18.00
, Sala Olimpijczyk


Teatr Praktika , Moskwa/Rosja


Joël Pommerat „To dziecko”, Reżyseria: Joël Pommerat

Kolejna propozycja moskiewskiego Teatru Praktyka. Tym razem swój autorski spektakl zaprezentuje pisarz i reżyser Joël Pommerat, założyciel Compagnie Louis Brouillard. W „Tym dziecku” Pommerat próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy „instytucja” małżeństwa i rodziny ma jeszcze sens w XXI wieku. „Jest to spektakl, który wprowadza widza w błąd swoim brakiem scenografii i prostotą środków wyrazu. Dwa krzesła i troje ludzi na scenie. Albo jedno krzesło i dwoje ludzi. Dramat opowiada o wiecznie spieszących się dzieciach, o rodzicach, którzy ich nie rozumieją. O najbliższych, którzy zawsze są ze sobą w konflikcie” – pisała Julia Chernikova, Utro.ru


26 maja, godz. 20.30
, Klub Od Nowa



Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź/Polska


William Szekspir „Makbet”, Reżyseria: Mariusz Grzegorzek

Najlepsza łódzka scena jest już dobrze znana festiwalowej publiczności. W ubiegłym roku na Kontakcie prezentowany był doskonały „Ślub”. W tym roku Mariusz Grzegorzek pokaże „Makbeta” z wybitnymi rolami Ireneusza Czopa i Ewy Audykowskiej-Wiśniewskiej. Szekspirowski dramat w interpretacji Grzegorzka przypomina mroczny rytuał, w którym poddani klątwie bohaterowie zamieniają się w dzikie zwierzęta. W ich świecie nie ma miejsca na Boga czy wiarę. Wstyd nie znać.

26 maja, godz. 19.00; 27 maja, godz. 19.30


Teatr im. Wilama Horzycy, (duża scena)




Teatr im. Juliusza Słowackiego, Kraków/Polska

Ingmar Bergman „Rozmowy poufne”, Reżyseria: Iwona Kempa

Rozpisana na sześć rozmów opowieść o skomplikowanych małżeńskich relacjach, o konsekwencjach zdrady, a także o miłości, przyjaźni i wierze. Krytycy podkreślali, że reżyserce Iwonie Kempie udało się stworzyć poruszający intymny spektakl „bez patosu, łkań, dewocji”. Plus wielka rola Dominiki Bednarczyk.

27 maja, godz. 17.00

Teatr im. Wilama Horzycy, (Scena na Zapleczu)



Teatr Boca Loca Lab , Praga / Czechy


Jiři Adámek „Tyka, tyka Polityka”, Reżyseria: Jiři Adámek

Właśnie tym spektaklem czeski Boca Loca Lab rozpoczął swoją działalność dwa lata temu. Założycielem oraz reżyserem wszystkich dotychczasowych produkcji w teatrze jest Jiří Adámek, który w swych spektaklach łączy teatr z muzyką. Także „Tyka…” jest przedstawieniem opartym na… dźwiękach. Aktorzy rozkładają na głoski i sylaby każdy wypowiedziany wyraz, budując przeróżne kombinacje, przy tym nadają sensy nowo powstałym słowom.


28 maja, godz. 18.00
 Klub Od Nowa


Teatr Polski, Wrocław/Polska


Stanisława Przybyszewska „Sprawa Dantona”, Reżyseria: Jan Klata

– Zainteresowali mnie ludzie okresu gwałtownych przemian. Mówi się o rewolucji francuskiej, że w krótkim czasie skumulowały się zmiany, które zazwyczaj następują na przestrzeni kilku stuleci. Król przestał być bogiem, Kościół stracił monopol na życie duchowe, narodziły się nowe społeczeństwa nowy człowiek i kultura – mówi reżyser. Spektakl kontynuuje pochód przez polskie festiwale.

28 maja, godz. 19.30 
Sala Olimpijczyk



Teatr im. Wilama Horzycy, Toruń/Polska 


wg de Sade’a „Justyna”, Reżyseria: Marcin Wierzchowski

Spektakl na podstawie powieści Markiza de Sade’a. Na toruńskiej scenie sięgnął po nią młody reżyser Marcin Wierzchowski, który zrealizował tu w 2006 roku „Medeę” wg Eurypidesa. Sade przygląda się podłym ludziom, którzy za wszelką cenę pragną panować nad bliźnimi. Tytułowa bohaterka mimo krzywd, jakich doznaje od ludzi, ciągle wierzy w uczciwość i dobroć drugiego człowieka. Próbuje też rozpaczliwie udowodnić istnienie Boga w świecie, w którym Bóg dawno już umarł. Spektakl tylko dla widzów dorosłych.

29 maja, godz. 16.00


Teatr im. Wilama Horzycy, (Scena na Zapleczu)




OKT/ Teatr Miejski, Wilno / Litwa


Antoni Czechow „Wujaszek Wania”, Reżyseria: Eric Lacascade

Francuski aktor i reżyser Eric Lsascade to specjalista od klasyków. Realizował przede wszystkim dramaty Sofoklesa, Marivaux, Racine’a i Czechowa („Iwanow”, „Trzy siostry”, „Mewa”, „Płatonow”). W wileńskim teatrze, który nieraz gościł na Kontakcie, wyreżyserował „Wujaszka Wanię”. 


29 maja, godz. 19.00


Teatr im. Wilama Horzycy, (duża scena)