Sprawę opisuje "Dziennik Polski". Według publikacji gazety, reżyser Oliver Frljić, 37-letni autor tekstów i teoretyk teatru urodzony w Bośni, pracuje bez scenopisu. Spektakl ma wychodzić od interpretacji tekstu Zygmunta Krasińskiego, wystawionej przez Konrada Swinarskiego w 1965 roku. Na deskach teatru aktorzy mają m.in. wykrzykiwać teksty: W związku z tym, że »Nie-Boska komedia« jest tekstem antysemickim, nie chcę być Polakiem, chcę być Żydem, po czym pisać sobie na piersiach hasło "Holocaust = towar". Przewidziana jest również scena gwałtu zbiorowego, poprzedzona odśpiewaniem "Mazurka Dąbrowskiego" po rosyjsku i po polsku na melodię "Deutschland, Deutschland über alles".

Reklama

Wedle informacji gazety, aktorzy, którzy zrezygnowali, nie zgadzali się z wizją, wedle której spektaklowi Swinarskiego próbuje się przypinać antysemickie łaty. W gronie aktorów wybuchnąć miał spór o ocenę postawy części obsady. "Dziennik Polski" przywołuje jedno z pytań, które pojawiło się w korespondencji (pisownia oryginalna): Czy fakt, że polacy zabili mniej żydów niż Niemcy oznacza że jesteśmy lepsi? W Gronie tych, którzy mieli się wycofać z pracy nad "Nie-boską komedią", mieli być m.in.: Anna Dymna, Mieczysław Grąbka, Tadeusz Huk.

- Nie dzieje się nic nienormalnego i nic szokującego. Praca nad spektaklem wywołuje emocje, aktorzy odchodzą i mają takie prawo, podobnie jak w każdym innym teatrze i przy każdej innej produkcji - stwierdził Jan Klata w wypowiedzi przesłanej nam przez biuro prasowe Teatru Starego.

odchodzą i mają takie prawo, podobnie jak w każdym innym teatrze i przy każdej innej produkcji

Zamieszanie oznacza, że pod znakiem zapytania stanęła premiera, którą zaplanowano na 7 grudnia. - Czekamy na tydzień prób generalnych, wtedy zapadną decyzje - mówi "Dziennikowi Polskiemu" wicedyrektor Starego Teatru Sebastian Majewski.

Reklama

Niedawno w czasie spektaklu "Do Damaszku" w reżyserii Jana Klaty, dyrektora Teatru Starego w Krakowie, część publiczności próbowała przerwać przedstawienie, protestując w ten sposób przeciwko polityce artystycznej szefa teatru.