Impreza jest organizowana z okazji zbliżającej się 80. rocznicy urodzin artysty, która przypadnie 3 grudnia.
"Godard to indywidualność niezwykle oryginalna, przekorna, poszukująca, wrażliwa; twórca o niepowtarzalnym stylu, wierny swym założeniom estetycznym i intelektualnym. Swobodnie operował realiami i abstrakcją, cytatami słownymi i obrazowymi, kolażem. Największą jego zasługą jest ugruntowanie pojęcia i praktyki kina autorskiego jako środka swobodnej wypowiedzi ideowo-artystycznej" - podkreślili organizatorzy przeglądu, który potrwa do 30 listopada.
W Iluzjonie pokazane będą filmy: "Do utraty tchu" (1959), "Kobieta jest kobietą" (1961), "Żyć własnym życiem" (1962), "Rogopag" (1962, zrealizowany wspólnie z kilkoma innymi reżyserami, m.in. Roberto Rossellinim i Pierem Paolo Pasolinim), "Pogarda" (1963), "Karabinierzy (1963), "Kobieta zamężna" (1964), "Amatorski gang" (1964), "Alphaville" (1965), "Męski-żeński" (1966), "Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej" (1966) oraz "Imię Carmen" (1983).
Jean-Luc Godard, nazywany "artystycznym ojcem filmowego postmodernizmu", "bezkompromisowym awangardzistą", urodził się 3 grudnia 1930 r. w Paryżu.
"Należy niewątpliwie do fenomenów współczesnego kina. Na dużym ekranie zadebiutował pół wieku temu, debiutem swym, filmem >>Do utraty tchu<<, wyznaczając nurt nowej fali francuskiej. Od tamtej pory zrealizował 93 filmy, które - pojawiając się na festiwalach filmowych - budziły namiętne spory krytyków. Jednym jego filmy dostarczały materiału do rozważań nad sensem nowoczesnej sztuki, dla innych były formą mistyfikacji" - przypomina organizator przeglądu, polska Filmoteka Narodowa.
Organizatorzy wyjaśnili, że kontrowersje budziła m.in. specyficzna, nielinearna narracja filmów Godarda.
"Twórczość Godarda jest bardzo głęboko osadzona w kulturowym kontekście współczesności, obficie czerpiąc z literatury, sztuk plastycznych, a także samego kina. Jego przeciwnicy uważali to za afiszowanie się z własnymi gustami estetycznymi, za dowód niedojrzałości, czynnik irytujący publiczność, jednak twórca w kolejnych filmach pozostał wierny swojej stylistyce i tematom, które szczególnie go interesowały - wolności osobistej człowieka i polityce" - napisali.
Podkreślając ewolucję poglądów Godarda i jej przełożenie na twórczość artysty, przypomnieli, że francuski mistrz, "zaczynając od buntu w imię dość nieokreślonej, odczuwalnej emocjonalnie wolności indywidualnej, doszedł w końcu do wizji zdominowanej przez politykę i rewolucję, ukazał przenikliwy i okrutny obraz cywilizacji i jej perspektyw".
Złoty Niedźwiedź w Berlinie za "Alphaville" i Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego reżysera za "Do utraty tchu", Złoty Lew w Wenecji za "Imię Carmen" oraz - także w Wenecji - Specjalne Nagrody Jury za "Chinkę" (1967) i "Żyć własnym życiem"; wreszcie Europejska Nagroda Filmowa za dorobek życia, przyznana mu w 2007 r. - to niektóre spośród wielu nagród, które otrzymał Godard.
Szczegółowy program przeglądu w Iluzjonie będzie dostępny na stronie internetowej Filmoteki Narodowej www.fn.org.pl