Święta Bożego Narodzenia są najczęstszą okazją do przyznawania benefitów pozapłacowych. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions 53 proc. firm przyznaje z tej okazji świadczenia pozapłacowe. Badanie pokazało także, że aż 40 proc. firm oferuje swoim pracownikom kupony podarunkowe.

Reklama

Sezonowość wręczania bonów podarunkowych od wielu lat się nie zmienia. Badanie Sodexo Motivation Solutions wskazuje, że Boże Narodzenie jest dla firm okazją do przyznania świadczeń pozapłacowych, w tym wręczenia bonów i kart podarunkowych. W okresie świąt Bożego Narodzenia, aż 53 proc. z nich decyduje się na przyznanie pracownikom świadczeń pozapłacowych jako prezentu pod choinkę.

Niezmiennie od wielu lat bardzo dużą popularnością cieszą się kupony podarunkowe. Pracodawcy doceniają prostotę i efektywność tego rozwiązania. Pracownicy zaś doceniają dodatkowe korzyści - rabaty i upusty na zakupy. Sodexo Motivation Solutions, największy gracz na rynku, oferuje pakiet promocji SMART, który pozwala korzystać z wielu atrakcyjnych promocji i zniżek – sięgających nawet do 30 proc. Tym samym realizując bon o wartości nominalnej 100 zł, można zrobić zakupy nawet za 130 zł.

Shutterstock



Reklama

W tym roku bony podarunkowe otrzymają pracownicy takich firm jak: Kolporter, Kopalnia Węgla Brunatnego „Konin” w Kleczewie, Vision Express, czy też Netia. Ta świąteczna tradycja jest w Polsce kultywowana zarówno przez firmy polskie, jak i międzynarodowe, prywatne i państwowe, bez względu na wielkość organizacji.
Bon jest uniwersalnym, cenionym przez pracowników rozwiązaniem, które jest traktowane jako prezent od firmy wspierający świąteczny budżet - szczególnie, gdy bon gwarantuje dodatkowo atrakcyjne promocje. Taka forma motywacji pracownika ma szczególne znaczenie, gdyż, jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez firmę doradczą Deloitte, wydatki Polaków na święta Bożego Narodzenia z roku na rok są coraz większe. W tym roku Polacy zamierzają wydać o 18,7 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Coraz większym zainteresowaniem wśród pracodawców cieszą się również podarunkowe karty przedpłacone. Dużą zaletą tego narzędzia jest możliwość wielokrotnego zasilania karty dowolną kwotą, którą pracownik może przeznaczyć na zakupy w dowolnym punkcie handlowo-usługowym, płacić w Internecie oraz wypłacić gotówkę z bankomatu. Ponadto niektóre karty oferują dostęp do licznych promocji i rabatów, np. karta podarunkowa Sodexo oferuje promocje dostępne w ponad 4 tysiącach sklepów i punktów usługowych w Polsce. Klienci Sodexo mogą również korzystać z unikalnego sklepu internetowego „PromoStrefa” z atrakcyjnymi cenami artykułów dostępnych tylko dla użytkowników Kart.

Reklama

Większość firm rozumie konieczność motywowania pracowników. Dowodem tego jest wzrost wysokości świadczeń pozapłacowych przeznaczonych dla jednego pracownika do kwoty 747 zł w 2009 roku, to o 13 proc. więcej niż w 2008 roku (wyniki badań ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions). .

W 2009 roku świadczenia pieniężne finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zostały zwolnione z PIT do kwoty 380 zł rocznie na pracownika, co stanowi zaledwie połowę rocznej wartości świadczeń pozapłacowych przekazywanych pracownikowi. Jednak jak pokazuje praktyka biznesowa kwota zwolnienia jest wykorzystywana przez pracodawców głównie do dofinansowania wczasów pracowniczych w okresie letnim (aż 56% badanych firm dofinansowuje swoim pracownikom wczasy). Pozostała kwota świadczeń pozapłacowych jest przeznaczana na inne benefity pracownicze (opodatkowane podatkiem PIT) w tym prezenty na święta Bożego Narodzenia – np. kupony i bony prezentowe.