To wielokrotnie opisywane i wzmiankowane w literaturze arcydzieło powstało jako środkowa część tryptyku (obecnie rozproszonego), który Jacek Malczewski pokazał na ekspozycji w roku 1906 pod autorskim tytułem „Stara baśń”. Później tryptyk pojawia się pod tytułem „Sztuka”. Jego wojenne i późniejsze losy nie są znane - dwie części tryptyku odnalazły się dopiero w latach 90. XX w. Warto dodać, że motyw chimery symbolizującej Sztukę i artysty, jej niewolnika, był jednym z ulubionych i powracających wątków twórczości Malczewskiego.

Reklama

Zakup tej klasycznej kompozycji pędzla Malczewskiego można traktować jako poszukiwanie bezpiecznej i pewnej inwestycji w niełatwych czasach. Z drugiej strony jest to sygnał potwierdzający proces dojrzewania krajowego rynku aukcyjnego oraz rosnącego doświadczenia naszych kolekcjonerów” – tłumaczy Konrad Szukalski, wiceprezes Agra-Art.

Na niedzielnej aukcji uznanie kolekcjonerów zyskał także obraz autorstwa Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Jego „Wesoła jazda” namalowana po 1900 roku, została sprzedana za 572 tys. zł (485 tys. zł plus opłaty aukcyjne).

Z kolei płótno rzadko goszczącego na licytacjach Włodzimierza Tetmajera „Wesele w Bronowicach” z 1912 roku, znalazło nabywcę za kwotę 271 tys. zł (230 tys. zł plus opłaty aukcyjne). Kompozycja przedstawia wesele, które odbyło się na podkrakowskiej wsi w sierpniu 1890 r. Ślub brali wówczas Tetmajer oraz córka bronowickiego gospodarza, Anna. Warto dodać, że oboje stali się pierwowzorami postaci Gospodarza i Gospodyni w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego.