Ionesco napisał "Nosorożca" na początku lat 60. Sięgnąłem po tę sztukę, bo mam wrażenie, że dzisiejsza Polska dopiero zaczyna dorastać do rzeczywistości Zachodu tamtych czasów. Nowy przekład Piotra Kamińskiego odświeża język dialogów, który nieco się zmienił od tamtego czasu - mówi reżyser

Reklama

Dla mnie to jest przede wszystkim rzecz o totalitaryzmie masy, o sile ujednolicenia, o dobrowolnym wyrzeczeniu się własnego myślenia na rzecz myślenia zbiorowego, zawieszeniu swojej indywidualności. Mechanizmy rynkowe chcą nas dziś zmienić w niezaspokojoną masę konsumentów. Rodzi się zatem pytanie, czy lepiej nie myśleć i poddać się wszystkiemu, czy wręcz odwrotnie? Warto postawić je widzom. Czyż bycie nosorożcem nie jest kuszące? - dodaje Tyszkiewicz.

Artur Tyszkiewicz (1973) - uczeń i asystent Erwina Axera, od 2011 jest dyrektorem artystycznym Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Jego sztuki reżyserowane na scenie w Wałbrzychu, Poznaniu, Krakowie, w teatrach Narodowym, Ateneum, IMKA i Lalka w Warszawie zdobywały uznanie publiczności i krytyki. „Iwona Księżniczka Burgunda” z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu ( 2005) była nagradzana m.in.: Grand Prix na Festiwalu Gombrowiczowskim w Radomiu, nagrodą za reżyserię na festiwalu Klasyka Polska w Opolu, nagrodą za reżyserię i nagrodą dziennikarzy na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej "Interpretacje" w Katowicach. Przedstawienie „Sprzedawcy gumek” z Teatru IMKA (2010) otrzymało nagrodę dziennikarzy i nagrodę publiczności na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje. Artur Tyszkiewicz reżyserował m.in.: Szekspira, Moliera, Słowackiego, Gombrowicza, Mrożka, Zelenkę, Geneta, Allena, Levina.

Premiera spektaklu odbędzie się na Scenie im. Gustawa Holoubka w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy