Kobiety w sztuce przez wieki traktowane były bardziej jako jej przedmiot, a nie aktywny podmiot. Lekceważący stosunek historyków, teoretyków i krytyków sztuki spychał ich dokonania w niebyt, bądź sprowadzał na margines. Nie godząc się na niewidzialność, tworzyły wspólny front w walce o zasłużone miejsce w społeczeństwie i historii sztuki. Choć kobiety odzyskują należną im pozycję, doświadczenie bycia artystką nadal nosi wiele znamion trudnej przeszłości.

Reklama

Udowodniły to badania Fundacji Katarzyny Kozyry – wykazały, że w dalszym ciągu większość studiujących kobiet nie posiada wiary we własne umiejętności, możliwości oraz powodzenie w zawodowej karierze. Naczelną ideą wystawy i aukcji „Siostrzeństwo. Feminizm i sztuka kobiet” jest podkreślenie kluczowego wkładu kobiet w pisanie historii sztuki z nowej perspektywy.

Wystawa obejmie prace najwybitniejszych polskich artystek. Wśród nich pojawi się „Brzuch” Aliny Szapocznikow, uważanej za pionierkę kobiecej sztuki XX wieku. To dzieło autobiograficzne o niezwykle intymnym wyrazie, pochodzące z okresu, w którym Szapocznikow zmagała się z chorobą nowotworową. W tym czasie posługiwała się gipsowymi odlewami własnego ciała, które ukazywała w sposób fragmentaryczny. Zabieg ten miał sprowadzić je do roli obiektu artystycznego. Jednocześnie uwolniony od obowiązującej estetyzacji brzuch stanowi apoteozę kobiecości.

Materiały Prasowe

Zaprezentowane zostaną również trzy wybitne dzieła Magdaleny Abakanowicz, jednej z najbardziej znanych na świecie polskich artystek. Jedna z nich, „Pregnant”, to praca niezwykle intymna, łącząca doświadczenia z dzieciństwa i dorosłego życia. W subtelny sposób mówi o macierzyństwie, seksualności i fizyczności. Abakanowicz w swojej wielowymiarowej twórczości wykorzystywała naturalne materiały podkreślające archetypiczny związek kobiety, natury i pierwotnych instynktów. Jej dzieła nawiązujące do ręcznych „robótek” – typowo kobiecych zajęć wykonywanych w domowym zaciszu – zrewolucjonizowały stosunek wobec medium, jakim jest tkanina artystyczna.

Materiały Prasowe

Na wystawie pojawi się także „Sztuka Postkonsumpcyjna” Natalii LL. Artystka mająca na swoim koncie liczne krajowe i zagraniczne wystawy uznawana jest obecnie za klasyczną postać polskiej neoawangardy. W swojej twórczości sięga po motywy z obszaru popkultury, mass mediów, a także pornografii. Prezentowana praca stanowi kontynuację jej najbardziej rozpoznawalnej „Sztuki konsumpcyjnej”, dzięki której Natalia LL wpisała się w historię sztuki światowej. To dzieło ikoniczne dla polskiej sztuki krytycznej obnażające paradoksy epoki PRL-u.

Materiały Prasowe

Uwadze nie powinna umknąć „Złota Królowa” Doroty Nieznalskiej. Wykonana z brązu i bursztynów korona cierniowa to niezwykle kontrowersyjne dzieło. Artystka nawiązuje w nim do ikonografii chrześcijańskiej i historii Polski. Poddaje estetyzacji symbol Męki Pańskiej, który zaprezentowany niczym królewskie regalia, zestawia ze sobą kwestię religii i władzy. Zarówno jedno, jak i drugie stanowiło fundament wielowiekowego patriarchatu.

Ponadto na wystawie oraz aukcji „Siostrzeństwo. Feminizm i sztuka kobiet” pojawią się również prace Ewy Kuryluk, Teresy Murak, Barbary Falender, Teresy Tyszkiewicz, Ewy Świdzińskiej i członkiń Grupy HueckelSerafin. 13 września w DESA Unicum wszystkie dzieła pójdą pod młotek.

Materiały Prasowe
Materiały Prasowe

Aukcja Siostrzeństwo. Feminizm i sztuka kobiet: 13 września 2018, godz.19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa