Ten edytorski pośpiech nie dziwi nikogo, kto kupuje książki, zarówno w internecie, jak i w tradycyjnych księgarniach. Powieści Stiega Larssona sprzedają się u nas jak świeże bułeczki. Opublikowany przez oficynę Czarna Owca tryptyk szwedzkiego pisarza rozszedł się u nas w prawie 500 tys. egzemplarzy.
Największym przebojem jest pierwsza część, „Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet”, którą kupiło 185 tysięcy Polaków. Dwie kolejne „Dziewczyna, która igrała z ogniem” oraz „Zamek z piasku, który runął” znalazły po 131 tysięcy nabywców.
W internetowej księgarni Merlin.pl kryminały szwedzkiego pisarza okupują miejsca w pierwszej piętnastce najlepiej sprzedających się tytułów, mimo że od ich polskich premier upłynęło sporo czasu. To ewenement, bo nasz rynek książki opiera się głównie na nowościach i tytuły utrzymują się na szczycie najwyżej kilka miesięcy.
Twórczości Stiega Larssona ta zasada nie dotyczy. „Mężczyźni” mieli premierę w listopadzie 2008 roku, „Dziewczyna” w maju, zaś „Zamek” w październiku ubiegłego roku, a mimo to ich sprzedaż rośnie. Co miesiąc rozchodzi się dziesięć tysięcy egzemplarzy każdego tomu.
Reklama



Rekordowe zainteresowanie towarzyszy też powieściom Larssona w wersji do słuchania. Audiobook „Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet” sprzedał się w liczbie siedmiu tysięcy sztuk, co sytuuje go w gronie największych bestsellerów w dziejach tego segmentu rynku księgarskiego.
Nic więc dziwnego, że Świat Książki idzie za ciosem i spodziewając się dużego popytu, publikuje biografię Larssona od razu w 13-tysięcznym nakładzie. Dla porównania, wydana przez tę oficynę książka o nobliście Gabrielu Garcii Marquezie sprzedała się w 7 tysiącach sztuk.
Ale wydawcy liczą na więcej, bo prawa do adaptacji trzech powieści słynnego Skandynawa kupiła wytwórnia Sony Pictures. W przyszłym roku w kinach pojawić się ma ekranizacja pierwszej części trylogii „Millennium” zatytułowana „The Girl with the Dragon Tatoo”. Główną postać, rozwiązującego kryminalne zagadki dziennikarza Mikaela Blomkvista, zagra odtwórca ostatniego Bonda Daniel Craig. Ale Larssomania opanowała Stany Zjednoczone już teraz. Amerykanie kupili sześć milionów egzemplarzy książek tego autora.
Po premierze wysokobudżetowej holywoodzkiej superprodukcji popularność dorobku szwedzkiego antyfaszysty, który zmarł w 2004 roku w wieku 50 lat, przed wydaniem powieściowego tryptyku, oraz dochody jego wydawców wzrosną jeszcze bardziej.