Emocjonujące śledztwa małego Belga zostaną wydane w formie powieści graficznych przez brytyjską oficynę HarperCollins, które posiada prawa do wszystkich 83 powieści Christie i jest jej wydawcą od 70 lat. Jako pierwsze na rynku pojawią się klasyczne pozycje jak "Śmierć na Nilu" i "Morderstwo w Orient Expressie" - obie doskonale znane zarówno w formie literackiej, jak i ze znakomitych adaptacji filmowych: w ekranizacji "Morderstwa" z 1974 roku wspaniałe role stworzyli m.in. Michael York, Vanessa Redgrave, Lauren Bacall, Sean Connery i John Gielgud. Wydawca chce zdążyć z tymi tytułami na rozpoczynający się 9 września Tydzień Agathy Christie, podczas którego obchodzona będzie 116. rocznica urodzin pisarki oraz 70. rocznica ukazania się drukiem "Śmierci na Nilu". Kolejnych kilkanaście komiksowych kryminałów wyjdzie w 2008 roku. Jak podkreślają przedstawiciele HarperCollins nowa edycja dzieł poczytnej pisarki przygotowywana jest z myślą o młodych czytelnikach, fanach powieści graficznych i komiksów, takich jak "Asterix", czy "TinTin". Jeśli ten pionierski projekt zakończy się sukcesem, wydawca jest gotów na kolejne adaptacje dzieł literackich - między innymi powieści C.S. Lewisa i Alistaira MacLeana.

Literatura w formie komiksu to nic nowego. By daleko nie szukać, na naszym własnym polskim podwórku mieliśmy już adaptacje "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza i "Faraona" Bolesława Prusa - zwłaszcza ta ostatnia pozycja cieszyła się popularnością i uznaniem, jako udane przeniesienie prozy na inne medium. Na świecie głośno było przed laty o komiksowej adaptacji powieści SF Joe Haldemana pt. "Wieczna wojna" autorstwa Marvano, czyli belgijskiego rysownika Marka Van Oppena. Obecnie popularny francuski twórca Joann Sfar znany u nas z autorskiego komiksu "Kot Rabina" przygotowuje powieść graficzną na podstawie "Małego księcia" Saint-Exupery’ego. Jego praca jest częścią szerszego projektu, w ramach którego we Francji mają ukazać się komiksowe wersje m.in. "Fantazji doktora Oxa" Juliusza Verne’a i "Zazie w metrze" Raymonda Queneau. Także polscy czytelnicy otrzymają zapewne jeszcze w tym roku komiks na podstawie sagi o Wiedźminie autorstwa Andrzeja Sapkowskiego. Nad graficzną powieścią fantasy pracuje obecnie Przemysław "Trust" Truściński.

Stworzenie udanej adaptacji komiksowej dzieła literackiego jest w pełni możliwe i nie musi prowadzić do zubożenia, czy nadmiernego uproszczenia materii literackiej. Pozostaje jednak pytanie, czy powieści Christie nadają się do tego typu zabiegów. Jej kryminały będące czymś zdecydowanie więcej niż tylko mrożącymi krew w żyłach opowiastkami o morderstwach, choć zawsze ciekawe pod względem psychologicznym i zawierające szczegółowe tło społeczne i obyczajowe, nie odznaczają się jakąś szczególnie efektowną fabułą. Śledztwa Poirota i Panny Marple oparte są na dialogach, a nie "dzianiu się" - co w filmie można jeszcze w jakiś sposób ograć, natomiast w medium komiksowym już nie bardzo. Fragmenty komiksów udostępnione przedpremierowo przez wydawcę potwierdzają te obawy - kadry są statyczne i sztywne, a dymki dialogowe przegadane i ciężkie. Zabieg brytyjskiego wydawcy, choć sam w sobie ciekawy, wydaje się w przypadku Christie chybiony. Zresztą akurat tej autorki nie trzeba sprzedawać za pomocą nowych chwytów marketingowych. Wznowienia jej powieści niezmiennie rozchodzą się jak świeże bułeczki i jeśli wierzyć Księdze Rekordów Guinessa kupiono już miliard egzemplarzy jej książek - nie licząc przekładów. Tylko Szekspir sprzedaje się lepiej.



Reklama