Będzie to pokaz unikatowej, największej na świecie kolekcji autorskich rękopisów muzycznych Fryderyka Chopina znajdującej się w zbiorach Biblioteki Narodowej.

Najcenniejsze wśród nich to: Fantazja f-moll op. 49, Sonata h-moll op. 58, Polonez-Fantazja As-dur op. 61, drugi Nokturn Des-dur z op. 27, 2 Nokturny op. 55, 2 Nokturny op. 62, 4 Mazurki op. 24, 4 Mazurki op. 33, 3 Mazurki op. 56, Allegro de Concert op. 46 oraz rękopis szczególny - partytura Koncertu fortepianowego f-moll op. 21.

Reklama

Rękopisy powstały na bardzo dobrym jakościowo, prostokątnym liniowanym papierze czerpanym, często ze znakami wodnymi.

Uzupełnieniem kolekcji muzycznych autografów jest korespondencja, m.in. dziewięć listów kompozytora. Cymeliom towarzyszyć będą aplikacje interaktywne oraz zestawy słuchawkowe.

Celem scenografii zaprojektowanej przez Borisa Kudlickę oraz pracownię WWAA było przeniesienie zwiedzających do innej rzeczywistości, abstrakcyjnego świata kompozytora, w którym przewodnikiem jest jego muzyka oraz dźwięki fortepianu charakterystyczne dla jego stylu.

Abstrakcyjna instalacja prowadząca zwiedzającego przez kolejne pomieszczenia wystawy będzie równocześnie przewodnikiem po procesie twórczym Chopina. Początkowo chaotyczne, poplątane pojedyncze wstążki symbolizujące powstawanie zalążków melodii poprzez swobodne improwizowanie łączą się, wygładzają, aż ostatecznie tworzą idealne, skończone dzieło: formę o płynnych kształtach wypełniającą 9-metrową Salę Kariatyd.

Cienkie paski giętej sklejki oraz żmudna technologia wyginania jej przywodzą na myśl zarówno produkcję instrumentu muzycznego, jak i powstawanie samego utworu.

Wszystkie rękopisy Fryderyka Chopina z kolekcji Biblioteki Narodowej zostały wpisane do prestiżowego rejestru UNESCO dokumentującego najcenniejsze i najważniejsze dla światowego dziedzictwa kulturowego zabytki myśli i piśmiennictwa. Wystawie towarzyszyć będzie katalog zaprojektowany przez pracownię Super Super.