1. NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO, JAK SPOŁECZEŃSTWO (CSW Zamek Ujazdowski) Uzupełnienie do filmu „Control”, który z Iana Curtisa zrobił idola pokolenia iPhone’a, a straceńczą muzykę Joy Division sprowadził na listy przebojów. Fotografie pokazują tych wszystkich, którzy nie załapali się na cud gospodarczy Margaret Thatcher, a ich gniew napędzał brytyjską kulturę przez dwie dekady.

Reklama

2. DISCO ZACHĘTA (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki) Budynków życie po życiu, czyli piosenka o końcu architektury, jaką znamy i świata beztroskiej konsumpcji. Kapitalne połączenie katastroficznych komiksów Allana Moora z rozmachem i grozą architektonicznych akwafort Piransiego.

3. 85% (Rafał Bujnowski, Raster) W serii „Witraży” Bujnowski odtwarza rysunek pękniętych szyb okiennych, a w obrazach, malowanych wyłącznie czarną farbą, pokazuje jak można tworzyć iluzję przestrzeni. Kapitalne malarstwo o umowności abstrakcji.

4. THE GAY, INNOCENT AND HEARTLESS (Zbigniew Libera, Fundacja Profile) Libera, ten przewrotny moralista, ponownie o szaleństwie współczesnego świata. Czy zdjęcia partyzantów mogą przypominać sesję mody? Czy wojna to jeszcze realne wydarzenie, czy już wyłącznie fakt medialny?

5. BETWEEN THE TWO (Todd Hido, Yours Gallery) Melancholijna twarz Ameryki: samotne kobiety w motelowych pokojach, nuda bezkresnych krajobrazów, opuszczone domy na przedmieściach. Idealna sceneria dla bohaterów Raymond Carver, wybitnego kronikarza przegranych, znudzonych mieszczan zza Oceanu.

6. POD ŚCIANĄ (Rafał Bujnowski, Raster) Krzepiący przykład, że malarstwo ścienne kojarzone ze sztuką ulicy umieszczone w białych ścianach galerii nie zawsze traci na autentyzmie. Warto dla prześmiewczego muralu The Midget Gallery, abstrakcyjnego projektu Wojciecha Bąkowskiego czy iluzjonistycznego białego światła Josefine Lyche.