Jubileuszowy koncert zostanie zarejestrowany przez TVP, a jednocześnie zainauguruje ogólnopolską trasę – spektakl będzie prezentowany w największych polskich miastach.

"Weszliśmy do studia i robimy nagranie całej muzyki po 30 latach. Sam jestem bardzo podekscytowany, ponieważ do wykonania jest dosyć karkołomne zadanie. Wszyscy, wydaje mi się, mamy w uszach przez te 30 lat te dźwięki. Co zrobić, żeby nie zepsuć, żeby to było świeże współczesne, a jednocześnie żeby zachować to, co w tej muzyce jest w pamięci, w sercach ludzi, którzy to przedstawienie widzieli" – powiedział Janusz Stokłosa podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Katowicach.

Reklama

"30 lat temu nie dysponowaliśmy takimi możliwościami jak dzisiaj, sporo było plastiku, instrumentów naśladujących inne instrumenty. Perkusja 30 lat temu brzmiała zupełnie inaczej niż dzisiaj. Syntetyczne brzmienia 30 lat temu i dzisiaj dzieli epoka. W nagraniu bierze udział sporo młodych muzyków, myślę, że energia będzie jeszcze większa" – dodał.

Ideały pozostają

Jak podkreślił reżyser i choreograf Janusz Józefowicz, spektakl wciąż jest grany i wciąż budzi emocje, już u kolejnego pokolenia. "Świat się zmienił przez te 30 lat, ale nie zmienił się ten moment w życiu, kiedy młody człowiek chce szukać tego, co jest dobre, mądre, piękne, kiedy myśli o świecie w kategoriach czarno-białych, w sposób idealistyczny – to się nie zmieniło" – podkreślił.

"Mamy fankluby, mamy nastoletnią publiczność, która z wypiekami na twarzy ogląda ten spektakl, tak jak kiedyś oglądali go ich rodzice. To jest fantastyczne, że jest taka więź pokoleniowa. Przychodzą po spektaklu mama z córką czy synem, wzruszone wspominają początki w Dramatycznym. Cieszę się z tego. Nikt w najśmielszych marzeniach nie przypuszczał, że to się tak potoczy, że przez 30 lat +Metro+ będzie dostarczało rozrywki, wzruszeń" – dodał Janusz Józefowicz.

Jak oblicza, "Metro" było już grane ponad 2600 razy – w teatrach, wielkich halach w różnych miastach Polski – w tym w Spodku, a także we Francji, Stanach Zjednoczonych i Rosji, gdzie również cieszy się statusem kultowego musicalu i również jest "wylęgarnią gwiazd". W Polsce pierwsze kroki na scenie stawiali w musicalu "Metro" w latach 90. m.in. Edyta Górniak, Katarzyna Groniec czy Robert Janowski.

Reklama

Jak wspominali podczas konferencji obaj twórcy "Metra", nieraz zdarza im się "spotkać" z musicalem w zupełnie nieoczekiwanych miejscach. "Latem na peronie w Gdyni podszedł do nas człowiek w słuchawkach na uszach mówiąc: miło panów spotkać, właśnie słucham kolędy z +Metra+. Innym razem słyszałem ją gdzieś w schronisku w Tatrach, śpiewało ją dziesięcioro ludzi w wieku 16-18 lat. Takie właśnie historie są dla nas najważniejsze, bo człowiek się ociera o samoistne życie tego musicalu, to gdzieś funkcjonuje" – opowiadał Janusz Stokłosa.

Janusz Józefowicz poinformował, że jedna z autorek libretta i tekstów piosenek – napisały je Agata i Maryna Miklaszewskie – pracuje nad drugą częścią "Metra". Sam – jak wyznał – ma wiele innych artystycznych planów. "Przed nami kolejne wyzwania musicalowe, kolejne marzenia – mam nadzieję, że uda mi się jeszcze w życiu zrobić coś, co może przebije legendę tego spektaklu" – powiedział z uśmiechem.

Prapremiera "Metra" odbyła się 30 stycznia 1991 r. w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. To opowieść o ulicznych grajkach, śpiewakach i tancerzach, którzy wystawiają na podziemnych peronach metra spektakl dla pasażerów. Jego twórcą i animatorem jest Jan, dla którego metro jest domem, a underground – sposobem na życie. Spektakl budzi sensację, a młodzi artyści otrzymują propozycję pracy w komercyjnym teatrze. To opowieść o marzeniach i rozczarowaniach, o pasji i zdradzie, o młodzieńczych ideałach i władzy pieniądza, a przede wszystkim - historia romantycznej miłości.